MATLAMAT KURIKULUM
Pendidikan Kesihatan membolehkan individu mengawal kesihatan diri, keluarga, masyarakat dan persekitaran menerusi pengetahuan, kemahiran, amalan gaya hidup sihat dan bersikap positif untuk mencapai kesejahteraan hidup serta jangka hayat panjang yang berkualiti.
OBJEKTIF KURIKULUM
Kurikulum Standard Sekolah Rendah bagi mata pelajaran Pendidikan Kesihatan membolehkan murid:
1 Mempertingkatkan pengetahuan, sikap dan amalan kesihatan diri, keluarga, masyarakat serta persekitaran.
2 Mempamerkan kemahiran mencegah masalah kesihatan dan penyakit.
3 Menguasai keupayaan bagi menghadapi dan menangani masalah serta isu berkaitan dengan kesihatan.
OBJEKTIF PENDIDIKAN KESIHATAN TAHUN 1
Pada akhir pembelajaran, murid dapat meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan amalan :
1 Menjaga kebersihan tubuh badan
2 Mengambil makanan dan minuman yang cukup, bersih serta selamat
3 Mengenali ubat
4 Mengurus emosi
5 Menghormati diri, ibu bapa, ahli keluarga dan orang lain
6 Menjalin perhubungan yang sihat dan berkekalan
7 Mencegah jangkitan penyakit berjangkit
8 Menjaga keselamatan diri di rumah, sekolah, taman permainan dan tempat awam
BAND | PERNYATAAN STANDARD |
1
| Mempunyai pengetahuan tentang asas kesihatan fizikal, mental, emosi, sosial dan persekitaran |
2
| Memahami aspek kesihatan fizikal, mental, emosi, sosial dan persekitaran |
3
| Memahami kepentingan dan boleh mengurus penjagaan diri, pengurusan mental, emosi dan sosial serta kesihatan dan keselamatan diri |
4
| Boleh memperkembangan aspek penjagaan diri serta pengurusan mental, emosi dan sosial terhadap keluarga dan masyarakat serta memainkan peranan mengawal aspek kesihatan dan keselamatan persekitaran |
5
| Mempunyai kemahiran berkomunikasi, empati dengan orang lain dan berupaya mengendalikan emosi dalam mengurus hidup secara positif dan sihat |
6
| Mempunyai keupayaan membuat keputusan untuk mengadaptasi permintaan serta cabaran kehidupan seharian, meningkatkan literasi kesihatan dan mengamalkan gaya hidup sihat |
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
1
Tahu
|
B1 Mempunyai pengetahuan tentang asas kesihatan fizikal, mental, emosi, sosial dan persekitaran
|
B1D1 Aspek fizikal lelaki dan perempuan
B1D2 Jenis makanan harian
B1D3 Perasaan yang dialami
B1D4 Ahli dalam keluarga/penjaga
B1D5 Aspek keselamatan diri
|
B1D1E1 Mengenal bahagian tubuh seperti kepala badan, tangan, kaki dan genital
B1D2E1 Menamakan jenis makanan harian mengikut waktu makan
B1D3E1 Mempamerkan perasaan yang dialami seperti gembira, sedih, takut, marah dan malu
B1D4E1 Mengenal pasti ahli dalam keluarga/penjaga
B1D5E1 Mempunyai maklumat untuk menghubungi ibu bapa / penjaga untuk menangani aspek keselamatan diri
|
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
2
Tahu dan Faham
|
B2 Memahami aspek kesihatan fizikal, mental, emosi, sosial dan persekitaran
|
B2D1 Penjagaan kebersihan diri, pakaian dan alatan keperluan
B2D2 Pemakanan yang bersih dan selamat
B2D3 Aspek kekeluargaan
B2D4 Aspek keselamatan persekitaran
|
B2D1E1 Menjaga kebersihan diri seperti kebersihan kepala, badan, tangan, kaki, kuku, gigi dan genital
B2D1E2 Menjaga kebersihan pakaian
B2D1E3 Menjaga kebersihan alatan keperluan diri seperti sikat, berus gigi, tuala, pakaian dalam, peralatan makan dan minum
B2D2E1 Menentukan ciri-ciri makanan yang bersih dan selamat
B2D3E1 Menyatakan peranan diri sendiri dan ahli dalam keluarga/penjaga
B2D4E1 Mengenal pasti situasi yang tidak selamat
B2D4E2 Mengenal pasti barangan yang merbahaya |
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
3
Tahu, Faham dan Boleh Buat
|
B3 Memahami kepentingan dan boleh mengurus penjagaan diri, pengurusan mental, emosi dan sosial serta kesihatan dan keselamatan diri
|
B3D1 Mengurus penjagaan kebersihan diri pakaian dan alatan keperluan
B3D2 Mengurus pengambilan pemakanan yang bersih, berkhasiat, cukup dan selamat
B3D3 Memahami jenis-jenis ubat
B3D4 Mempamerkan secara positif perasaan mengikut situasi
B3D5 Memahami hubungan kekeluargaan
B3D6 Mengetahui penyakit berjangkit
|
B3D1E1 Memahami kepentingan menjaga kebersihan diri dan melakukannya dengan cara yang betul dan pada masa yang betul
B3D1E2 Memahami kepentingan menjaga kebersihan pakaian dan melakukannya dengan cara yang betul
B3D1E3 Memahami kepentingan menjaga kebersihan alatan keperluan diri dan melakukannya dengan cara yang betul
B3D2E1 Mengambil makanan dan minuman yang bersih, berkhasiat dan mencukupi
B3D2E2 Mengambil makanan yang sesuai mengikut waktu makan
B3D2E3 Menyimpan makanan dan minuman dengan cara yang betul
B3D3E1 Menamakan pelbagai jenis ubat dan menyatakan tujuan ubat tersebut digunakan
B3D4E1 Meluahkan perasaan mengikut situasi dan kepada individu-individu yang sesuai
B3D4E2 Menyatakan asas keperluan emosi
B3D5E1 Menghormati ahli keluarga/penjaga, memahami hubungan serta mampu menceritakan keistimewaan diri sendiri dan ahli dalam keluarga
B3D6E1 Mengenal pasti penyakit berjangkit yang berkaitan dengan kulit, tangan, kaki, mulut, demam selsema dan jangkitan cacing
|
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
4
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab
|
B4 Boleh memperkembangan aspek penjagaan diri serta pengurusan mental, emosi dan sosial terhadap keluarga dan masyarakat serta memainkan peranan mengawal aspek kesihatan dan keselamatan persekitaran
|
B4D1 Menjelaskan kepentingan penjagaan kebersihan diri, pakaian dan alatan keperluan
B4D2 Memahami tata cara pengambilan ubat
B4D3 Memahami adab perhubungan
B4D4 Memahami aspek mengawal kesihatan persekitaran
|
B4D1E1 Menjelaskan akibat jika tidak prihatin terhadap penjagaan kebersihan diri, pakaian dan alatan keperluan
B4D2E1 Mengenal pasti ciri-ciri ubat yang boleh membahayakan kesihatan
B4D3E1 Menjalin hubungan dan memahami batas hubungan dengan ibu bapa/penjaga, ahli keluarga, rakan sebaya dan individu lain
B4D3E2 Mengenal pasti perbuatan buli, pembuli dan mangsa
B4D4E1 Memahami kuman sebagai organisma berbahaya
|
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
5
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Terpuji
|
B5 Mempunyai kemahiran berkomunikasi, empati dengan orang lain dan berupaya mengendalikan emosi dalam mengurus hidup secara positif dan sihat
|
B5D1 Mengamalkan penjagaan kebersihan diri, pakaian dan alatan keperluan
B5D2 Menyedari kepentingan pengambilan ubat
B5D3 Mengurus perasaan mengikut situasi
B5D4 Menerangkan tentang cara kuman dan penyakit berjangkit merebak
|
B5D1E1 Mengamalkan penjagaan kebersihan diri, pakaian dan alatan keperluan dan memastikan aspek ini juga menjadi amalan keluarga, rakan sebaya dan individu lain
B5D2E1 Mengingatkan diri, keluarga, rakan sebaya dan individu lain akan kepentingan ubat dan akibat penyalahgunaannya
B5D2E2 Menyatakan kepentingan mengambil ubat mengikut preskripsi
B5D3E1 Menyuarakan dan membezakan antara kehendak dan keperluan
B5D4E1 Menerangkan cara kuman dan penyakit berjangkit merebak
|
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
6
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali
|
B6 Mempunyai keupayaan membuat keputusan untuk mengadaptasi permintaan serta cabaran kehidupan seharian, meningkatkan literasi kesihatan dan mengamalkan gaya hidup sihat
|
B6D1 Memperkembangkan aspek mengawal kesihatan persekitaran untuk mengurus hidup yang sihat
B6D2 Menjaga perhubungan dan menangani risiko dalam perhubungan
|
B6D1E1 Menceritakan cara-cara mengawal kuman dan penyakit berjangkit daripada merebak
B6D1E2 Menunjukkan cara memohon bantuan ketika keluarga, rakan sebaya dan individu lain mengalami masalah kesihatan, kecederaan dan kecemasan
B6D2E1 Mengamalkan sikap kerjasama dan berkongsi
B6D2E2 Bertindak dengan cara yang positif untuk menghadapi dan menangani buli
|